Poštovani,
Ovdje ćemo vam dati nekoliko kratkih ali veoma korisnih savjeta da bi vam olakšali kupnju i odabir guma za Vaš motocikl ili skuter.
U većini slučajeva nezadovoljstvo kupljenim gumama nije uzrokovano lošim proizvodom, nego krivim izborom. Zapamtite, ne postoji najbolja guma za Vaš motor, postoji najbolja guma za Vas. Trebate kupiti gumu koja je svojim karakteristikama prilagođena Vašem načinu vožnje i Vašim uvjetima upotrebe! Kada je sam motor u pitanju tu treba voditi računa da se poštuju dimenzije, indeksi maksimalne nosivosti i brzine, ali gore navedeno je ono što čini razliku, da li ćete biti zadovoljni sa kupljenim proizvodom ili ne. Puno korisnih savjeta o tome kako odabrati idealnu gumu za sebe možete pronaći u našem blogu.
Svaka nova guma na sebi ima određeni sloj nečistoća i masnoća koje su nuspojava procesa proizvodnje, distribucije te skladištenja. To znači da kada je guma nova, u pravilu nema direktan kontakt sa podlogom dok se ne "očisti", što je čini izrazito skliskom. Iz tog razloga treba imati na umu da prvih 100 km treba voziti oprezno, odnosno voziti normalno te izbjegavati nagle radnje.
Iz iskustva, jedna od stavki koja se najčešće zanemaruje a izravno utječe na vijek trajanja gume i njene performanse. Treba imati na umu dvije stvari. Prvo da je guma sama po sebi, ne računajući komplet gume i naplatka/felge, na neki način porozna, a drugo da zrak promjenom temperature mijenja volumen, s tim da je gubitak tlaka kod niže temperature teško nadomjestiv rastom iste. To znači da guma sa vremenom gubi pritisak. Guma na niskom pritisku se deformira, manja kontaktna površina , manje gripa, lošije performanse. Uz to potrošnja je nepravilnija, smanjuje se vijek trajanja itd.. Pritisak u gumama treba provjeravati redovito, naš savjet jednom mjesečno, i po mogućnosti dok je guma hladna, prije vožnje.
Kod kupovine guma obratite pažnju da li su gume Tubeless (TL) ili Tube Type (TT), prevedeno da li su predviđene za upotrebu bez zračnice ili ne. Vodite računa o nekoliko stvari. Iako je guma Tubeless (predviđena za montažu bez zračnice) isto tako ona mora biti montirana na odgovarajuću felgu koja je predviđena za takvu gumu. U protivnom imate problem i vožnja na takvoj gumu postaje potencijalno opasna. Drugo, ni pod kojim slučajem ne smijete i nemojte montirati TT gumu bez zračnice, bez obzira o kojoj vrsti felge se radi. Treće, kada imate na motociklu žbičanu felgu (osim u specifičnim slučajevima jer postoje na pojedinim motociklima Tubeless žbičane felge), onda ne možete izbjeći ugradnju zračnice, što vam izbor guma znatno olakšava. Naravno, zbog dosta razloga, a Vama najbitniji je da je TT guma povoljnija od TL gume, treba na prvom mjestu kupiti TT gumu, ali slobodno možete kupiti te montirati (naravno skupa sa zračnicom) i TL gumu.
Način vožnje i uvjeti upotrebe su najbitniji faktor kod izbora ove vrste guma. Kada su u pitanju radijalne gume, predviđene za jače i teže motocikle, onda generalno postoje četiri kategorije na koje treba obratiti pažnju kod odabira. To su Sport-Touring gume, Sportske gume, Racing Street gume te Race. Sam naziv sugerira za kakve uvjete te način vožnje su predviđene . Kod guma dijagonalne konstrukcije, uglavnom predviđenih za motocikle manje i srednje zapremine, te ne prevelike snage, ovisno o dimenziji izbor je nešto manji nego kod radijalnih guma, te se tu još pojavljuje kategorija Touring / Custom guma te retro guma klasičnog dizajna za starije motocikle.
Kod ove vrste guma treba imati u vidu sljedeće. Svaka guma koja je predviđena da se jednim dijelom koristi kod upotrebe van ceste je enduro guma. Njihova podjela je sljedeća. Enduro Street, i to su gume cestovnog profila ali se mogu koristiti van ceste na način da ih takva upotreba neće oštetiti, za razliku od cestovnih guma, ali im je trakcija kod upotrebe van ceste loša. Enduro ON/Off gume imaju izraženiji terenski profil, pogodne su za upotrebu na zahtjevnijem terenu, ali su im performanse kod upotrebe na cesti i dalje zadovoljavajuće. Dolazimo do kategorije Hard Enduro guma kojima je prvenstvena namjena upotreba van ceste, te su samim time izrazito grubog profila prilagođenog zahtjevnom terenu, dok su performanse kod upotrebe na cesti zanemarene. Također, kod ovih guma treba voditi računa da su neke homologirane za upotrebu na cesti (može se proći tehnički pregled sa njima) a neke ne.
Kod skuterskih guma izbor je puno jednostavniji, te je uglavnom kod svih proizvođača sveden na jedan ili dva modela. Kod onih proizvođača koji imaju u ponudi dva modela, tu je uglavnom klasični model predviđen za upotrebu cijele godine (npr. Angel Scooter kod Pirelli-a) , te drugi model koji je više sportski orijentiran (npr. kod Pirelli-a Diablo Rosso Scooter). Kod izbora skuterskih guma najveću pažnju treba obratiti na indeks nosivosti i max. brzine jer postoje gume istih dimenzija ali različitih indeksa. Npr. 130/70-12 koja je dostupna kod nekih proizvođača u indeksima 56L te 60 P ili S. Prva je predviđena za manje lakše skutere, uglavnom 50 kubika, dok je druga opcija za jače i teže skutere preko 125 kubika.